W miarę rozwoju inwazji Rosji na Ukrainę widzieliśmy, jak wiele dużych firm technologicznych zostało wciągniętych w debatę na temat konfliktu. Google jest jedną z takich dużych firm technologicznych, a teraz, po tym, jak Rosja zażądała zakazu tak zwanych „fałszywych” reklam w konflikcie, Google ogłosił, że zawiesi wszelkie reklamy w Rosji. Nie trzeba dodawać, że jest to ogromny krok naprzód dla Google, ponieważ większość pieniędzy Google pochodzi z reklam obejmujących wiele marek.
Jest to również rzadki ruch Google, ale widzimy coraz więcej globalnych firm technologicznych podejmujących tego rodzaju decyzje między telefonami z Ukrainy a w wielu przypadkach prośbami o informacje bezpośrednio z Rosji. Google zapowiedziało, że będzie nadal monitorować sytuację, ale krok w kierunku usunięcia reklam z Rosji to tylko ostatnia z serii decyzji dotyczących treści podjętych przez Google podczas sporu.
Decyzja Google o zawieszeniu reklam w Rosji
Jak donosi New York Times, Google postanowiło zawiesić swoją wyszukiwarkę, sieć reklamową i reklamy na YouTube w Rosji. Jest to najwyraźniej odpowiedź na wcześniejsze prośby rosyjskiego regulatora mediów Roskomnadzor. Jak donosi The Wall Street Journal, Roskomnadzor oskarżył Google o wyświetlanie „kampanii reklamowych mających na celu wprowadzenie w błąd rosyjskiej opinii publicznej” w filmach na YouTube. Roskomnadzor powiedział, że reklamy „mają na celu stworzenie zniekształconego postrzegania bieżących wydarzeń”, co oznacza, że kraj najeżdża na Ukrainę.
Roskomnadzor poprosił Google o usunięcie tych reklam, a teraz Google najwyraźniej odpowiedział, usuwając wszystkie reklamy. Google powiedział The New York Times: „Ze względu na nietypowe okoliczności rezygnujemy z reklam Google w Rosji. Sytuacja szybko się zmienia i będziemy nadal dostarczać aktualizacje w razie potrzeby. Teraz
Google musi być ostrożny w kontaktach z Rosją
Jak zauważa New York Times, Google musi być ostrożny w obsłudze próśb z Rosji i odpowiadaniu na nie, ponieważ gigant technologiczny obawia się, że działania odwetowe mogą dotyczyć ponad 100 pracowników Google którzy pracują i mieszkają w tym kraju. na Ukrainie. Nie można stwierdzić, czy Rosja będzie zadowolona z decyzji Google o całkowitym zaprzestaniu reklam, ale w tym momencie jasne jest, że Rosja prowadzi wojnę informacyjną i próbuje zdobyć technologię. Świetna gra w piłkę nożną. Rosja niedawno całkowicie zakazała Facebooka, powołując się na przypadki „dyskryminacji” ze strony rosyjskich mediów w październiku 2020 r. oraz niedawne ograniczenia nałożone na rosyjskie media na platformie. Biorąc pod uwagę, że Google podjął podobne działania przeciwko Facebookowi, być może niedługo zobaczymy, jak kraj nakłada podobne ograniczenia na platformy takie jak YouTube.